ارتباط خوانین استان کهگیلویه و بویراحمد با ایل طیبی
بنام آنکه قبایل و نژادها را آفرید تا همدیگر را بشناسیم
تقدیم به زنان و دختران و همچنین به صورت اختصاصی به کسانیکه که تاریخ را دنبال می کنند
برخی از شیرزنانی كه بزرگان دیگر ایلات منطقه را زاییده اند .
نکته ای خیلی جالب در مورد ایل طیبی که هنوز جایی گفته نشده
چند وقت پیش وقتی داشتم به خوانین بقیه ایلات فکر میکردم متوجه شدم
اینکه اغلب خوانین ایلات کهگیلویه و بویر احمد یه رگ طیبی داشتند
اول بویر احمدی ها:
جده عبدالله خان یعنی پدر شکرالله خان و کریم خان نوه ابول خان طیبی بودند
یعنی کلیه خوانیین بویراحمدی زاده مادری طیبی هستند.
خود عبدالله خان و برادرش خسروخان و حتی پدرشان زن طیبی داشتند.
بهمئی ها:
مادر حسین خان که پدر محمد علی خان خلیلی و غلامحسین خان بودند طیبی و از طایفه تامحمودی بودند
پس خوانین بهمئی هم زاده مادر طیبی هستند.
طایفه آرویی یا آریایی :
جده شون احمد خان زنش دختر محمد شفیع خان بودند که بعدا پسرانش خان شدند.
چرامی ها:
اسکندر خان چرامی و برادرانش نوه محمد شفیع خان طیبی هستند .
خان های بهمئی سردسیر هم اکثرا از مادری طیبی هستند.
پس به جرات میتوان گفت که رگ و ریشه طیبی در تمامی خانوادهای اصیل ایلات استان و خارج از استان وجود دارد.
همیشه طیبی به اصالت و زن نجیب و عاقل داشتن سرآمد بوده و هست و خواهد بود
البته مطمئن نیستم کدوم سردار اسعد ولی یکی از آنها هم مادری طیبی داشت.( همانطور که میدانید سردار اسعد یه لقب بود که به بختیاریها میدادند )
مادر یوسف خان امیر مجاهد که از فرماندهان سپاه مشروطه و کسانی بود که تهران را تصرف کرد ؛ برادر ناتنی سردار اسعد بختیاری بود و دختر شهباز خان و عمه فتح الله خان شهبازی و طیبی بود ؛
همچنین مادر حسین خان پدر محمد علی خان ایلخان بهمئی دختر شهباز خان و عمه فتح الله خان شهبازی و طیبی هست
مادر نصرت خان دشمن زیاری معروف به
کی نصرت دختر خان بابا خان و نوه شهباز خان طیبی و دختر عموی فتح الله خان شهبازی و طیبی هست
و نیز یکی از زنان فتح الله خان خواهر عبدالله خان بویراحمدی بود ؛
مادر حاج علی محمد خان نیک بخت (زن تاج محمد خان بهمئی) دختر علیمراد خان فتحی می باشد .
زنان بزرگ درون ایلی هم داشتیم که نیازمند همكاری و جمع آوری اطلاعات ا
توسط فعالین طوایف طیبی است .
تاریخ ایلخانی بختیاری نوشته
اسکندرخان ضیغم الدوله عکاشه شهرویی بختیاری
اسکندرخان در اواخر دوره ناصرالدین شاه نماینده حکومت بختیاری ها در کهگیلویه بود.ازانجا که در ان زمان ، تنها طیبی ها دارای قلعه واستحکامات بوده و درمرکزایلات کهگیلویه قرارداشته اند ، قلعه لنده رابعنوان مرکز و محل استقرار دفاتر مالیاتی ودیوانی عشایر قرار میدهد.اسکندرخان در دومقطع یک ساله ودوساله در قلعه طیبی هابوده است و دوره پیری حسنعلی خان رادیده و از گله ها ورمه های اسب طیبی سخن به میان آورده است.
به خاطر موانستی والفتی که بامحمدشفیع خان داشت دلبستگی عمیقی به طیبی ها برقرار و در صفحه به صفحه این کتاب از مهربانی ووفا و محبت محمدشفیع خان طیبی سخن گفته است.
اسکندرخان دارای دونوه پسری است که ساکن تهران میباشند.دکتر عکاشه ارتوپد که درتهران کلینک پزشکی دارد تمام طیبی ها وبهمیی ها رامجانی ویزیت میکند.ودیگر پروفسور عکاشه پدرعلم زلزله شناسی وزمین شناسی.
اسکندرخان
قریب ۵۰صفحه از کتابش رابه ایل طیبی اختصاص داده و
مینویسد درحوالی سالهای ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ حسینقلی خان بختیاری وبختیاری ها با التماس دخترشهبازخان رابه زنی گرفت.که خودبیانگر موقعیت سیاسی وقلمرو گسترده ایل طیبی در زمان شهبازخان بوده است.فرزند حاصل ازازدواج فوق
سردار امیرمجاهد بختیاری است که به دلیل طرفداری وحمایت ازدایی هایش (طیبی ها) درمجادلات ومنازعات بین ایلی ، موردبی مهری پزوهشگران بختیاری قرارگرفته است.
بنام خدا
پژوهش؛ علی حسینی طیبی
تاریخ باستان
شماره ؛ نخست
آنسوی واژه ها
تاریخ باهمه جبری که دارد به کرات تکرار میشود ، گاه به سبب رفتار مردمان وگاه به خاطر تصمیم حاکمان.پژوهشگر تاریخ کمتر به علل ودلایل انحطاط و ترقی حکومت هامیپردازد وبیشتر در جستجوی نام ها وواژه هاست بالاخص آنکه درحوزه تاریخ تتبعی باشد.نام ها هم در بستر زمانها ومکانها به کرات ، تکرار میشود وپژوهنده را در وادی تحقیق سرگردان میکنند .در انجایی که تردیدوشک بریقین چربش بیشتری داشته باشد علاج رادر ساختن فرضیه و پیش شرطهای اماواگر وممکن و شاید میبیند تا در وادی تحقیق ، بستر هایی رابرای پژوهشگران اینده تدارک نماید وازان جمله دراین تحقیق:
در فاصله سالهای ۸۰۰تا ۸۷۰ قبل از میلاد وتهاجم های نخستین آشوریان که در نواحی مرکزی و شمالی عراق امروزی زندگی میکردند ودرایران امروزی حکومت ماد درشرف تشکیل بوده است.شهرها ونواحی ایران (امروزی) دارای شاهان ویا شاهک هایی بوده اند که بطور مستقل وبدوراز یک حکومت مرکزی مقتدر گذران داشته اند.
سلسله جبال زاگرس مانعی طبیعی بر سر راه تجاوزگران ومتعدیان به نواحی داخلی وسکنه بومی آن بوده ودران زمان که استحکامات و اسباب دفاع نبوده ویابسبارکم وابتدایی بوده است ،درمقابل دشمنان ودول مجاور تجاوزگر
بهترین پناهگاه وملجا بوده است.
یافتن، تحلیل ، تفسیر واژه پارس، پرسید وپارسوآ در مقطع فوق حائز اهمیت است چون مبنای شاکله واساس حکومت های ماد و سپس هخامنش میگردد .کلمه پارس یاپرسید اصلا مادی واکدی است وبه معنای کنار، هم مرز.
وظاهرا درمتون زمان آشور ناسیرابال نخستین بار به آن برمیخوریم.بحث برسراینکه پارسوآ در چه ناحیه ومنطقه ای قراردارد خود مبحث ومدخل چندین جلد کتاب با گرداوری نظر علمای مختلف است.
درمقطع فوق سرزمین فعلی خوزستان ، لرستان ،کهگیلویه ، بوشهر وقسمتی ازفارس (تاحیه کوهستانی ان شامل اردکان ممسنی، کازرون تا جم وریز) حکومت هاویابازماندگان عیلامی، کاسی ها، الی پی ها، الی مایی، ماننا کماکان حضوردارند.استان فارس فعلی را کرمان ویاکرمانیان میگفتند.((توجه شود:به استثنای نواحی غربی وکوهستانی ان ).
درفاصله قرن نهم قبل ازمیلاد ودرشرح لشکر کشی های اشوریان چندین نام ازاین جغرافیا بچشم میخورد که این اسامی پس از سه هزارسال بقوت خویش باقیست، این شک زمانی بیشتر میشود که دربخشهایی از این لشکرکشی که برروی لوحی مکتوب گردیده وحدودیک قرن پیش مورد قرایت دانشمندان خارجی قرارگرفته است و نویسنده صاحب نظر بدون اشرافیت برجغرافیای تاریخی داخلی ایران ، باتردید وشک این نامهارا درحوزه شمال غربی ودریاچه ارومیه تعریف میکند.
بوشتو؛ باشت
مسیان: موسیان، میشان
شور دیرآو؛ دیراب و شورآب
شولوسو نو: شولستان
وپادشاه ان هارون بود؛ طایفه هارونی درقرن هشتم توسط مستوفی در شولستان گزارش گردید واکنون نیز درهمین جغرافیا هستند
کولار: خلار :مورد گزارش مستوفی قرارگرفت واکنون در حدفاصل شیراز واردکان طایفه خلار اسکان دارند.
بوشکیه: بوشکان : ازدهات وقصبات استان بوشهر
موند؛ نام کوهی دربرازجان بوشهر که نام مادر کورش هخامنش نیز میباشد
تنو لیان : لیان نام کهن وباستانی بوشهر
آبدادان؛ آبدانان شهری درمرزبین لرستان وایلام
دروقایع لشکرکشی فوق آمده است که شاهان نواحی مزبوربه حاکم اشوری ، اسباب ولوازم یراق آلات زین، دهنه، لگام واسب
پیشکش نموده اند همچنین شترهای دوکوهانه.
اگرچه زیست وپرورش شتر در نواحی فوق درتمام طول تاریخ برقرار بوده است ولی مجسمه ای چند ده متری بزرگترین شتردوکوهانه جهان منقور بردامنه کوه سفید در لنده میتواندگواه صحیحی باشد بر گزارش های لوح اکدی سه هزارساله ای که مورد خوانش وقرائت دانشمندان قرارگرفت.
امافی الحیث مجموع دختران طیبی مظهر عفت و نجابت و پاكی و عقل و...
..اند.
به امید موفقیت روزافزون ایل طیبی